الإدارة والقيادة الإستراتيجية (Management and Strategic Leadership)

1 Views
Published
القيادة الإستراتيجية هي التي تقود المؤسسة بأفرادها نحو التغيير ليتواءم شكلها مع بيئة عملها وتستمر في المنافسة في مناخ اقتصادي وتكنولوجي مستمر التغيير، ويتميز القادة الإستراتيجيون عن غيرهم من القادة باستخدام الإستراتيجية في إدارة الموظفين والمؤسسة نحو الرؤية الإستراتيجية والقدرة على التأثير في أعضاء المنظمة وتنفيذ التغيير التنظيمي، من خلال تحفيز الموظفين، وتعزيز الشعور بالوحدة، وتوجيههم ودعمهم من أجل تنفيذ التغيير داخل إداراتهم ووحداتهم.


ومن الأهداف الرئيسة للقيادة الإستراتيجية: تبسيط العمليات، وتعزيز الإنتاجية الإستراتيجية، وتشجيع الابتكار، وتهيئة بيئة تشجع الموظفين على أن يكونوا منتجين ومستقلين، ويدفعون بأفكارهم الخاصة إلى الأمام، وبالتالي الانتقال الطبيعي إلى هيكلة الإدارة المسطحة.


أجرت شركة PWC عام 2015 دراسة على 6,000 من كبار المديرين التنفيذيين أظهرت أن هناك نقصًا في القادة الإستراتيجيين في مختلف المجالات والأنشطة الاقتصادية، وطُلب من هؤلاء المديرين الإجابة عن مجموعة من الأسئلة المصممة للكشف عن تفضيلاتهم القيادية، ثم حُلِّلت إجاباتهم لتحديد أسلوب قيادتهم، فتبين أن ما يعادل 8٪ منهم فقط قادة استراتيجيون فاعلون في قيادة التحولات.


Strategic leadership leads the organization and its individuals towards change and to properly coping with its work environment and continuing to compete in a constantly changing economic and technological world. Strategic leaders are distinguished from other leaders in that they adopt strategy in managing the staff and the organization towards the strategic vision and have the ability to affect the organization’s members and implement organizational change, by motivating employees, promoting the feeling of unity and directing and supporting them towards implementing the change in their departments and units.


Some of the main objectives of strategic leadership are simplifying operations, enhancing strategic productivity, promoting innovation, and creating an environment that encourages employees to be productive, independent, and driven forward by their own ideas—consequently transitioning naturally to a flat management structure.


A study conducted by PWC in 2015 on 6,000 senior CEOs found that there is a lack of strategic leaders in different economic fields and activities. Those CEOs were asked to answer a set of questions designed to discover their leadership preferences. The answers were analyzed to identify their leadership methods. It was found that only 8% of them are strategic leaders who are active in leading transformations.
Category
Management
Be the first to comment